La Coctelera

GineBlog

La salud de la mujer / Woman's Health

24 Marzo 2008

Los flavonoides protegen el corazón

Los alimentos ricos en flavonoides -como las frutas y vegetales- pueden ayudar a mantener el corazón saludable. Un estudio ha detallado los efectos de dos tipos de maíz, uno sin flavonoides del tipo de las antocianinas y el otro rico en antocianinas, sobre el riesgo de ataque al corazón.

Dra. Marie-Claire ToufektsianEl consumo crónico y absorción efectiva de antocianinas hace a las ratas muy resistentes a los ataques de infarto de miocardio o las lesiones producidas son más pequeñas que en las ratas con dieta pobre en antocianinas. La Dra. Marie-Claire Toufektsian, de la Universidad de Grenoble, también estudio los efectos de la dieta mediterránea en comparazión con la norteamericana que es rica en grasa y pobre en fibra.


J Nutr. 2008 Apr;138(4):747-752. Chronic Dietary Intake of Plant-Derived Anthocyanins Protects the Rat Heart against Ischemia-Reperfusion Injury.Toufektsian MC, de Lorgeril M, Nagy N, Salen P, Donati MB, Giordano L, Mock HP, Peterek S, Matros A, Petroni K, Pilu R, Rotilio D, Tonelli C, de Leiris J, Boucher F, Martin C.

Equipe PRETA-Cœur et Nutrition, TIMC-IMAG Unité Mixte de Recherche, Université Jospeh Fourier CNRS 5525, F-38000 Grenoble, France; 5“John Paul II” Center for High Technology Research and Education in Biomedical Sciences, Catholic University, 86100 Campobasso, Italy; 6Institute of Plant Genetics and Crop Plant Research, D.06466 Gatersleben, Germany; 7Dipartimento di Scienze Biomolecolari e Biotecnologie, 20133 Milan, Italy 8John Innes Centre, Norwich, UK NR4 7UH.

Consumption of flavonoid-rich foods and beverages is thought to reduce the risk of cardiovascular diseases. Whereas the biological activities of flavonoids have been characterized in vitro, there are no clear experimental data demonstrating that chronic dietary intake and intestinal absorption of flavonoids actually protects the heart against ischemia-reperfusion injury. We tested whether long-term consumption of specific flavonoids (anthocyanins) included in normal food could render the heart of rats more resistant to myocardial infarction. Maize kernels that differed specifically in their accumulation of anthocyanins were used to prepare rodent food in which anthocyanins were either present or absent. Male Wistar rats were fed the anthocyanin-rich (ACN-rich) or the anthocyanin-free (ACN-free) diet for a period of 8 wk. Anthocyanins were significantly absorbed and detected in the blood and urine of only rats fed the ACN-rich diet. In Langendorff preparations, the hearts of rats fed the ACN-rich diet were more resistant to regional ischemia and reperfusion insult. Moreover, on an in vivo model of coronary occlusion and reperfusion, infarct size was reduced in rats that ate the ACN-rich diet than in those that consumed the ACN-free diet (P < 0.01). Cardioprotection was associated with increased myocardial glutathione levels, suggesting that dietary anthocyanins might modulate cardiac antioxidant defenses. Our findings suggest important potential health benefits of foods rich in anthocyanins and emphasize the need to develop anthocyanin-rich functional foods with protective activities for promoting human health.

servido por gineblog sin comentarios compártelo

sin comentarios · Escribe aquí tu comentario

Los comentarios están cerrados


Sobre mí

I am Dr. Stockmann

Origen de los visitantes de GineBlog

Succes is never final, and failure never fatal. It is courage that counts.

George F. Tilton

The minority is always right.

H. Ibsen

Has there ever been a society which has died of dissent? Several have died of conformity in our lifetime.

Jacob Bronowski

El verdadero instrumento del progreso radica en el factor moral.

Giuseppe Mazzini

Politics are a subordinate matter, whose appearance constantly changes depending on the needs of the masses, just like the cocottes manage to adjust to the needs of the man, to transform and disguise themselves. -Hence nothing essential.-

Carta de Max Beckmann del 29-5-1938 a Stephan Lackmen.

This web site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. This material is provided for genuine and bona fide information dissemination purposes. We encourage a Fair Use of third parties Copyrighted Materials.

GineBlog no puede dar consejos ni tratamiento para un caso particular; esa misión la deben realizar profesionales especialistas.

Fotos

gineblog todavía no ha subido ninguna foto.

¡Anímale a hacerlo!

Buscar

suscríbete

Selecciona el agregador que utilices para suscribirte a este blog (también puedes obtener la URL de los feeds):

¿Qué es esto?