El té verde mejora la circulación sanguínea
Los beneficios del té verde son numerosos y parecen guardar relación con su extracto principal, la epigallocatechina gallato (EGCG), que mejora el flujo sanguíneo.
La EGCG mejora el endotelio (las células que están recubriendo el interior de los vasos sanguíneos); sería una parte de los efectos beneficiosos de los flavonoides sobre la función endotelial. El consumo de té verde está aumentando en los países europeos. Además, se están preparando compuestos puros (90%) de EGCG para su uso en medicina preventiva.
El Dr. Michael Widlansky, de la Universidad de Boston, en colaboración con investigadores de DSM Nutritional Products, señala que los estudios epidemiológicos han demostrado los beneficios de los flavonoides dietéticos sobre la función endotelial. Su estudio es doble ciego, controlado, cruzado frente a placebo. El flujo sanguíneo se midio en el artería braquial antes y despues de recibir EGCG. Los suplementos de té verde mejoraron el flujo sanguíneo entre un 7,1 y 8,6% al cabo de dos semanas de suplementación.
Estos datos se añaden a los que refuerzan el beneficio del té verde en ciertos cánceres, dietas de adelgazamiento, salud coronaria y protección frente al mal de Alzheimer. El té verde contiene 30-40% de extractos polifenólicos solubles en agua, en cambio el té negro que ha sido oxidado por fermentación contiene tan solo 3 a 10% de esos productos beneficiosos. Los cuatro principales polifenoles de las hojas de té verde son: epigallocatechina gallato (EGCG), epigallocatechina, epicatechina gallato,y epicatechina.
J Am Coll Nutr. 2007 Apr;26(2):95-102.
Acute EGCG Supplementation Reverses Endothelial Dysfunction in Patients with Coronary Artery Disease.
Widlansky ME, Hamburg NM, Anter E, Holbrook M, Kahn DF, Elliott JG, Keaney JF Jr, Vita JA.
Section of Cardiology, Boston Medical Center, 88 East Newton Street, Boston, MA, 02118. jvita@bu.edu.
BACKGROUND: Epidemiological studies demonstrate an inverse relation between dietary flavonoid intake and cardiovascular risk. Recent studies with flavonoid-containing beverages suggest that the benefits of these nutrients may relate, in part, to improved endothelial function. OBJECTIVE: We hypothesized that dietary supplementation with epigallocatechin gallate (EGCG), a major catechin in tea, would improve endothelial function in humans. DESIGN: We examined the effects of EGCG on endothelial function in a double blind, placebo-controlled, crossover design study. We measured brachial artery flow-mediated dilation by vascular ultrasound at six time points: prior to treatment with EGCG or placebo, two hours after an initial dose of EGCG (300 mg) or placebo, and after two weeks of treatment with EGCG (150 mg twice daily) or placebo. The order of treatments (EGCG or placebo) was randomized and there was a one-week washout period between treatments. RESULTS: A total of 42 subjects completed the study, and brachial artery flow-mediated dilation improved from 7.1 +/- 4.1 to 8.6 +/- 4.7% two hours after the first dose of 300 mg of EGCG (P = 0.01), but was similar to baseline (7.8 +/- 4.2%, P = 0.12) after two weeks of treatment with the final measurements made approximately 14 hours after the last dose. Placebo treatment had no significant effect, and there were no changes in reactive hyperemia or the response to sublingual nitroglycerin. The changes in vascular function paralleled plasma EGCG concentrations, which increased from 2.6 +/- 10.9 to 92.8 +/- 78.7 ng/ml after acute EGCG (P < 0.001), but were unchanged from baseline after two weeks of treatment (3.4 +/- 13.1 ng/ml). CONCLUSION: EGCG acutely improves endothelial function in humans with coronary artery disease, and may account for a portion of the beneficial effects of flavonoid-rich food on endothelial function.
La salud de la mujer / Woman's Health