La Coctelera

GineBlog

La salud de la mujer / Woman's Health

16 Mayo 2007

Acidos grasos omega-3 y síndrome de Alzheimer

El síndrome de Alzheimer es un trastorno neurodegenerativo que aumenta su frecuencia con la edad. Afecta al 5% de la población de más de 65 años y a la mitad de la que tiene 80 años. Un tipo de ácidos grasos omega-3 pueden enlentecer el desarrollo de lesiones cerebrales típicas del síndrome de Alzheimer.

El descubrimiento sugiere que las dietas ricas en ácido docosahexonoico (DHA) puede ayudar a prevenir el desarrollo del mal de Alzheimer. El estudio se llevó a cabo en ratones modificados a los que se les administró DHA y se produjo el desarrollo de neurofibrillas anormales. El DHA también reduce los niveles de proteína beta-amiloide que se deposita en forma de placas en el cerebro, la otra lesión típica de Alzheimer.

Estudios previos han demostrado que el DHA puede ser de valor terapéutico; el presente estudio es el primero que demuestra el retraso del inicio de la enfermedad. El DHA se encuentra en pescados, huevos, maíz, cacahuetes, aceite de girasol, vísceras de animales, microalgas, alimentos fortificados y suplementos alimenticios.

Este estudio demuestra que un simple cambio en el tipo de alimentación puede mejorar la salud y alterar la forma de funcionamiento del cerebro. Además, el estudio pone de manifiesto el efecto negativo de las hormonas del estrés en el depósito de placas.


J Neurosci. 2007 Apr 18;27(16):4385-95.
Click here to read
Dietary docosahexaenoic acid and docosapentaenoic acid ameliorate amyloid-beta and tau pathology via a mechanism involving presenilin 1 levels.

Green KN, Martinez-Coria H, Khashwji H, Hall EB, Yurko-Mauro KA, Ellis L, LaFerla FM.

Department of Neurobiology and Behavior, University of California, Irvine, California 92697-4545, USA.

The underlying cause of sporadic Alzheimer disease (AD) is unknown, but a number of environmental and genetic factors are likely to be involved. One environmental factor that is increasingly being recognized as contributing to brain aging is diet, which has evolved markedly over modern history. Here we show that dietary supplementation with docosahexaenoic acid (DHA), an n-3 polyunsaturated fatty acid, in the 3xTg-AD mouse model of AD reduced the intraneuronal accumulation of both amyloid-beta (Abeta) and tau. In contrast, combining DHA with n-6 fatty acids, either arachidonic acid or docosapentaenoic acid (DPAn-6), diminished the efficacy of DHA over a 12 month period. Here we report the novel finding that the mechanism accounting for the reduction in soluble Abeta was attributable to a decrease in steady-state levels of presenilin 1, and not to altered processing of the amyloid precursor protein by either the alpha- or beta-secretase. Furthermore, the presence of DPAn-6 in the diet reduced levels of early-stage phospho-tau epitopes, which correlated with a reduction in phosphorylated c-Jun N-terminal kinase, a putative tau kinase. Collectively, these results suggest that DHA and DPAn-6 supplementations could be a beneficial natural therapy for AD. PMID: 17442823

servido por gineblog sin comentarios compártelo

sin comentarios · Escribe aquí tu comentario

Los comentarios están cerrados


Sobre mí

I am Dr. Stockmann

Origen de los visitantes de GineBlog

Succes is never final, and failure never fatal. It is courage that counts.

George F. Tilton

The minority is always right.

H. Ibsen

Has there ever been a society which has died of dissent? Several have died of conformity in our lifetime.

Jacob Bronowski

El verdadero instrumento del progreso radica en el factor moral.

Giuseppe Mazzini

Politics are a subordinate matter, whose appearance constantly changes depending on the needs of the masses, just like the cocottes manage to adjust to the needs of the man, to transform and disguise themselves. -Hence nothing essential.-

Carta de Max Beckmann del 29-5-1938 a Stephan Lackmen.

This web site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. This material is provided for genuine and bona fide information dissemination purposes. We encourage a Fair Use of third parties Copyrighted Materials.

GineBlog no puede dar consejos ni tratamiento para un caso particular; esa misión la deben realizar profesionales especialistas.

Fotos

gineblog todavía no ha subido ninguna foto.

¡Anímale a hacerlo!

Buscar

suscríbete

Selecciona el agregador que utilices para suscribirte a este blog (también puedes obtener la URL de los feeds):

¿Qué es esto?